Maniucha i Ksawery to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.
Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński występowali m. in w Pardon To Tu, otrzymali pierwsze miejsce na Turnieju Muzyków Prawdziwych, organizowanym przez Filharmonię Szczecińską w kategorii Soliści Wokaliści (2015) oraz Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja (2016).
„Maniucha Bikont to wyjątkowa wokalistka. Aby poznać intonację, sposób śpiewania, zdobnictwo, sięgała aż do źródeł. Śpiewa piosenki z różnych miejsc, m.in. Mazowsza i Południa. Wnika też zawsze głęboko w znaczenie, w kontekst, a to też zdarza się bardzo rzadko. Bardzo się cieszę, że nagroda imienia Czesława Niemena trafiła właśnie do niej. Czesław zawsze przykładał dużą wagę do źródeł, lubił wykonawców, którzy byli bliscy swoim korzeniom. Ten duet idealnie spełnia jego kryteria.”
– Maria Baliszewska, Polskie Radio
„Duet wokalno-basowy to rzadkie połączenie. To bardzo odważne i odważne wymyślić materiał koncertowy w oparciu o tak mały zespół. Ci dwaj muzycy odnieśli sukces dzięki swojej dojrzałości, zdyscyplinowanemu minimalizmowi i niesamowitej precyzji. Mam na myśli nie tylko aspekt zawodowy, ale także odniesienia stylistyczne, szczególną estetykę, jaką tworzą, głęboką znajomość źródeł, świadomość kontekstów, do których się odnoszą, powiązań, jakie przekazują. Ich występ jest pełen niuansów i uwrażliwia. Urzekła mnie tak piękna, tak autentyczna i tak przekonująca propozycja.
Bas tworzy tu autonomiczne środowisko, emocjonalny rozwój muzyki duetu. Ksawery jest basistą jazzowym, ale z mocnym wykształceniem akademickim i doskonale zna się na tym, co robi. Opanował różne techniki i wykorzystuje je świadomie. Pomiędzy głosem a instrumentem toczy się nieustająca „rozmowa”. Bas jest immanentną częścią tego dialogu, który powstaje na żywo na scenie i brzmi w naszych uszach. Rezultat jest niezwykły.”
– Olo Walicki, muzyk
Mitch & Mitch to polski zespół, który istnieje na rynku muzycznym od 2002 roku. Debiutowali podczas Festiwalu Kina Niemego z muzyką do filmu „Zaginiony świat”, występowali i współpracowali ze Zbigniewem Wodeckim, czego owocem był świetnie przyjęty album „1976: A Space Oddysey”. W 2016 roku razem ze Zbigniewem Wodeckim zdobyli dwa Fryderyki: Album roku pop oraz Utwór roku.
Mitch & Mitch dwa lata po wydaniu Frisco Moods EP, cztery lata po brazylijskiej przygodzie z Kassinem i sześć lat po obsypanej nagrodami płycie ze Zbigniewem Wodeckim, zabrali się za kompozycje Ennio Morricone. Dzięki inicjatywie Drugiego Programu Polskiego Radia udało się projekt zawiązać, a dzięki inicjatywie Jazzboy Records – utrwalić na płycie.
Na jej repertuar złożyły się utwory z okresu twórczości Morricone w latach 1969-1971, co znających dotychczasową podróż artystyczną Mitch & Mitch nie powinno specjalnie zaskakiwać.
Mitch & Mitch w tym wydaniu występują jako Mitch & Mitch con il loro Gruppo Etereofonico w składzie:
Fundacja Wytwórnia