CZĘŚĆ I: SATURN JAZZ BAND
SATURN JAZZ BAND – to projekt, który powstał po kosmicznej podróży trzech muzyków: Pawła Stachowiaka, Rafała Dutkiewicza i Miłosza Olenieckiego. Na Saturn Jazz Band – nową nadzieję polskiej sceny jazzowej, składa się więc: rytm Skalpela, tłustość Błota i finezja P. Unity.
Zespół wystąpi w składzie:
Paweł Stachowiak (Błoto, EABS) – bas
Rafał Dutkiewicz (Skalpel) – perkusja
Miłosz Oleniecki (P. Unity) – instrumenty klawiszowe
Paweł Stachowiak – basista, kompozytor, producent działający pod pseudonimem „Wuja HZG”. Swoją przygodę z instrumentem udoskonalał u najlepszych basistów w naszym kraju m.in. u Wojtka Pilichowskiego, Adrianna Maruszczyka, Michała Grotta, Piotra Żaczka, Bartozziego. Dzielił scenę z wieloma czołowymi artystami w Polsce jak i zagranicą: Marcus Miller, Michał Urbaniak, Paulina Przybysz, Natalia Przybysz, Bitamina, Hatti Vatti, Night Marks, Tenderlonious oraz wielu innych.
Rafał Dutkiewicz – absolwent nowojorskiej uczelni Drummers Collective. Laureat konkursu DrumFest w Opolu 2013. Nominowany w kategorii „nadzieja perkusyjna” w Polskich Nagrodach Perkusyjnych w 2016 roku. Współpracował z artystami tj.: Skalpel, Hatti Vatti, Sonar, P.Unity, Wojtek Mazolewski Quintet, Eldo, Michał Urbaniak, Piotr Damasiewicz i wielu innych. Ma na koncie wiele koncertów na rozmaitych festiwalach w kraju i za granicą.
Miłosz Oleniecki – pianista, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Absolwent szkoły muzycznej im. K. Szymanowskiego w Warszawie, Wydziału Jazzu Państwowej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie oraz Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Współpracował z artystami uprawiającymi najróżniejsze style muzyczne – od popu, jazzu, country, poprzez hip hop, aż po muzykę elektroniczną oraz eksperymentalną czy improwizowaną – tj. Michał Urbaniak, Wojtek Mazolewski Quintet, Natalia Nykiel, Ortega Cartel, Marika, Michał Sołtan, Anna Riveiro i in. Współtworzy autorskie projekty: nominowany do nagrody Fryderyk 2019 – P. Unity, Miłosz Oleniecki Trio, Opowieści Improwizowane; w 2018 r został zaproszony do współtworzenia GrupyWSkładzie wraz z Milo Kurtisem oraz Jerzym Mazzollem.
CZĘŚĆ II: EABS
EABS – wielokrotnie nagradzany polski kolektyw. Obecnie powszechnie uważany za jeden z najbardziej ekscytujących zespołów jazzowych z Europy Środkowo-Wschodniej (nominacja do Paszportów Polityki i Odkryć Empiku za 2020 rok!). Nowe pokolenie muzyków dokonało prawdziwego renesansu gatunku, kolejny raz wyprowadzając go z undergroundu do głównego nurtu, poszerzając zainteresowanie nim o nowe grupy odbiorców. EABS pracuje nad koncepcją “rekonstrukcji z dekonstrukcji”, redefiniując często klasyki sprzed kilkudziesięciu lat, zderzając je z najnowszymi gatunkami współczesnej muzyki miejskiej, tworząc zupełnie nową jakość i autorskie brzmienie. Możliwe, że wielu powie, że to już nie jest jazz, ale czasami trzeba coś zburzyć, żeby na starych fundamentach stworzyć coś zupełnie nowego. O unikalności EABS decyduje jednak nie tylko instrumentalna maestria i aktualność ich języka wypowiedzi, ale również hip-hopowa proweniencja oraz społeczno-polityczne zaangażowanie.
EABS, krótko po premierze debiutanckiej płyty, zagrał w tak prestiżowych miejscach jak: Studio S1 im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Teatr Szekspirowski w Gdańsku, NFM we Wrocławiu czy sala koncertowa NOSPR w Katowicach oraz na największych polskich festiwalach tj.: Woodstock w Kostrzynie nad Odrą, Tauron Nowa Muzyka, OFF Festival w Katowicach, Open’er w Gdyni czy na trasie koncertowej Męskie Granie. EABS gościł również na wszystkich najważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce: Jazz nad Odrą, Warsaw Summer Jazz Days, Jazz Jamboree, Bielska Zadymka Jazzowa etc. Zespół wielokrotnie pojawiał się w Wielkiej Brytanii (w Londynie – Total Refreshment Centre, KOKO, Ronnie Scott’s oraz w Manchesterze i Liverpoolu), wystąpił na XJAZZ w Berlinie, czy festiwalach showcase’owych tj. Eurosonic (Groningen), Enjoy Jazz (Manheim) czy The BuSH Festival (Budapeszt). EABS zagrał też kilka koncertów w Chinach (Xiamen, Guangzhou, Shenzhen). Później pojawił się jeszcze w krajach tj.: Węgry, Rumunia, Austria czy Czarnogóra.
W październiku 2019 roku, po ponad 33. latach, światło dzienne ujrzał archiwalny zapis pierwszego lądowania Sun Ra Arkestra w Polsce. Z okazji premiery Sun Ra Live in Kalisz 1986, EABS przygotował specjalny koncert związany z tym wydawnictwem. Chwilę później, podczas lockdownu spowodowanego pandemią, dogłębny namysł nad filozofią przybysza z Saturna zaważył o studyjnym nagraniu materiału i ostatecznym kształcie trzeciego albumu EABS Discipline of Sun Ra. Wtedy nastąpiły dość poważne zmiany w selekcji utworów i jeszcze ambitniejsze próby rekreacji oryginałów, pchając niektóre kompozycje nie tylko w kierunku hip-hopu (w duchu inspiracji Gil Scott-Heronem czy Davidem Axelrodem), ale też takich gatunków jak juke czy house.
Wytwórnia