SUZANNE to Maëlle Desbrosses, Hélène Duret i Pierre Tereygeol, młodzi
artyści pochodzący z Francji. Suzanne to szumiący głos, szepczący ponadczasowe wspomnienia, który tworzy pieśni ludowe nowego stulecia.
Trio tworzy złożone, harmonijne kompozycje, spotykające się z tradycyjnymi rytmami, wymagającym muzycznym pisaniem i powszechnym improwizowanym językiem, który zawsze przekracza swoje granice.
Dofinansowano ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Kreatywna Europa.
Bastarda oraz João de Sousa odnosząc się do tradycyjnych utworów Fado stworzyli nową, oryginalną opowieść muzyczną. Współczesne, autorskie aranżacje i opracowania tych niezwykłych, melancholijnych pieśni dały artystom możliwość swobodnej wypowiedzi, kreacji muzycznej oraz pozwoliły na szczery, pełen emocji przekaz.
BASTARDA to zespół powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Grupa wydawniczo i środowiskowo związana z wytwórnią Lado ABC, jest również partnerem międzynarodowego projektu badawczego HERA „Sound Memories. The Musical Past in Late – Medieval and Early Modern Europe”. Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory – budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Muzyka Bastardy to współczesna, oryginalna i bardzo osobista wypowiedź wsparta na bogatych tradycjach muzycznych.
João de Sousa – urodzony w Portugalii, od 2006 roku mieszka i tworzy w Polsce. Ceniony wokalista, gitarzysta i kompozytor. Jego luzofońskie korzenie w znacznym stopniu wpływają na muzykę jaką tworzy i wykonuje, choć fascynacje innymi gatunkami – jazzem, world music czy muzyką alternatywną, swobodnie oddalają go od fado. Inspiracji poszukuje wszędzie – w muzyce elektronicznej, hip-hopie – przekształcając ich elementy na własny muzyczny język. Współpracował, m.in.: z Andrzejem Smolikiem, zespołem Mikromusic, Dorotą Miśkiewicz czy z Arielem Ramirezem Tango Quintet. João ma na swoim koncie trzy autorskie płyty (Fado Polaco, 2012; Luta, 2016; Ideal, 2018). Jego piosenki znalazły się na radiowej płycie „RAM Cafe vol. 7″ oraz w albumach „Siesta” Marcina Kydryńskiego.
Fundacja Wytwórnia